Elbilar är religion i EU, inte minst i Sverige och det är mycket sällan man ser någon större kritik trots att frågan hur man ska få elen att räcka till när nyförsäljning av fossildrivna fordon förbjuds 2035 inte har besvarats samt bilbatterierna är allt annat än miljövänliga samtidigt som barnarbetare utnyttjas i gruvor för utvinning av nödvändiga metaller till dessa.
I Norge höjs dock kritiska röster mot elbilars korta räckvidd i kyla och enligt en undersökning från NAF är 45% av landets elbilsägare är besvikna och frustrerade över bilens räckvidd vintertid. Flera aktörer anser att återförsäljarna måste komma med mer grundlig information i sin marknadsföring. Även det norska konsumentrådet har reagerat på otillräcklig information om elbilarnas verkliga räckvidd vintertid.
Det är inte bara räckvidd som är ett problem i kyla, minusgrader gör också att många bilar får problem med att batterierna laddar ur och när det händer med elbilar går de inte att låsa upp samt måste i många fall bärgas.
I Sydkorea anklagades den amerikanska elbilsjätten Tesla i början av året för vilseledande reklam eftersom de underlåtit att upplysa sina kunder om den kortare räckvidden på elfordonen vid lägre temperaturer. Tesla hotas nu av böter på 2,85 miljarder won, vilket motsvarar ca 2,2 miljoner dollar (23 miljoner kronor).
Det hade varit önskvärt med en mer öppen debatt om elbilarnas för- och nackdelar, vad man gör för att förhindra barnarbete, garantier för eldistribution etc och även öppna för fortsatt försäljning av fossildrivna fordon för att inte knyta upp allt på ett alternativ. Men i vanlig ordning har våra politiker beslutat över våra huvuden utan att ha gjort en konsekvensanalys, där kritik inte får komma upp till ytan och förstöra den bild man så gärna förskönar.
https://www.aftenposten.no/
Bildkälla: ALDECAstudio
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar