söndag 25 juni 2023

Den taggade skärgårdspolisen

 

 25 juni 2023

Efter det underbara firandet runt midsommarstången i Sandhamn började vi lägga märke till saker som vi inte sett tidigare midsomrar vid 4-5 besök. Sandhamn börjar likna ett mini-Saint Tropez med allt fler stora båtar. Ett par av båtarna, som kostar 30 – 40 Mkr, på de mest exponerade platserna ägdes av folk från icke-skidåkande nationer, som satt o glassade med Champagnen på akterdäck, medan den vanliga rekvisitan av dansande småbrudar roade sig. En av båtarna hade ställt en Harley Davidson på övre akterdäck. Vi lade också märke till att farbror blå hade laddat upp med 10 poliser, kanske hade det ett samband med gangstrarna som verkar ta över Sandhamn? En narkotikahund hade sannolikt hittat ett och annat. Vet inte om den synnerligen otrevliga (i motsats till förr) personalen i gästhamnen har samband med detta.

Och nu till det mest uppseendeväckand: På midsommardagen när vi skulle åka närmade sig en gummibåt med två poliser i hög fart rakt mot vår båt. Några sekunder senare en vattenskoter med en kvinnlig polis krävde blåskontroll. Samtidigt som jag blåste grönt (alltså OK) körde en större polisbåt med 3 poliser i full fart mot vår båt. Alltså 6 poliser i 2 båter + vattenskoter för att göra blåskontroll! Gummibåten hade inte fattat jag var OK så den körde ikapp oss varefter en riktigt taggad snut hoppade ombord och skrek ”Du får inte köra båten!”, samtidigt som han började greppa tag i mig. Jag sa: ”Jag blåste grönt”. Han såg snopen ut och återvände till gummibåten. Jag undrar varför man iscensatte denna militärliknande attack mot just mig? Min båt sticker inte ut o jag körde sakta. Detta var 5:e gången som jag fått blåsa (alla OK) sedan politikerasen införde den helt onödiga sjöfyllerilagen, som inte har några positiva effekter, men som gör livet surt för båtfolket – vilket är själva meningen med lagen. Hat mot vit medelklass, från feministerna som låg bakom lagen. Jag är ingen polishatare men numera måste konstatera att polisen blivit skärgårdens båtburna kackerlackor. Fy fan vad trist det har blivit!

Arne Weinz

Inga kommentarer:

Kritik