Kravet på skolorna skall vara att prestera resultat, det gör majoriteten av friskolorna.
Till en lägre kostnad än de kommunala ( de får lägre skolpeng). Majoriteten av skolorna som anklagas för ”glädjebetyg” är kommunala. Definitionen är därtill så kraftigt förenklad att den gör sig irrelevant.
Man bortser helt från att vissa skolor attraherar fler elever – baserat på resultat och rykte- vilket attraherar bättre lärare då de föredrar att arbeta med motiverade elever- att slutresultatet blir över snittet är således fullkomligt normalt.
Har på nära håll följt elever i en kommunal ”bra” skola som nu smutskastas-
jag VET hur mycket tid som ägnas åt studier och som ger resultat därefter – ingen kan ta ifrån hårt arbetande elever deras rätt till att bedömas i enlighet med de ”kunskaper ” de införskaffat.
Om det sedan införskaffas några nämnvärda kunskaper generellt sett är en annan fråga, redan när jag gick i gymnasiet 79-82, fick man välja om man ville ha bra betyg eller lära sig någonting.
Faktum är att hela utbildningsväsendet – inklusive universiteten- endast bevisar att en individ är kapabel att tillgodogöra sig en viss mängd information på en given tid.
Om de sedan de facto kan någonting är sekundärt.
Det handlar främst om att lära sig källsökning, rationellt problemlösande och tänkande
Resten kommer i yrkeslivet.
Patrick Abrahamsson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar