torsdag 7 mars 2024

Journalisters trovärdighet?

 

journalister trovärdighet?

UTVALDA

Det fanns en tid då medievärlden fick stå oemotsagd. Få hade möjlighet att kontrollera fakta och relevans. Idag har de flesta tillgång till dator, internet, sociala medier samt internationella kanaler på radio och TV. De flesta kan kontrollera uppgifter som journalister och forskare kläcker ur sig. Ett resultat av detta är ju tidningsdöden. Vem vill läsa en tidning som inte håller sig till sanningen och/eller undanhåller fakta och/eller hittar på nyheter?

Men jag har också märkt att i takt med att journalisterna tappar trovärdighet så ökar deras aggresivitet och tölpaktighet. Värdigheten och sakligheten har försvunnit. 2016 skrev jag en lista på vad jag kräver av en seriös journalist:

  1. Att de använder ett korrekt språk – grammatiskt, ordval, inga invektiv eller svordomar.
  2. Att de undviker värdeladdade ord – hemskt, fruktansvärt, sorgligt, fattiga, rika, främlingsfientliga, …
  3. Har kunskap om ämnet – annars tillför de inget.
  4. Granskar makten och beslutsfattande.
  5. Granskar vem som ligger bakom en viss ”nyhet” – propaganda, lobbyism eller är det en verklig nyhet.
  6. Undviker ”hålla-handen-journalistik” dvs att de slutar upp med att intervjua varandra eller kändisar.
  7. Undviker ”veckotidnings-journalistik” dvs mat – mys – gympa – hund/katt – pyssel -skvaller – mode – …

Listan är lika aktuell idag. Nu har de ju ändrat ordvalet något. Nu kallas halva Sveriges befolkning för högerextrema och regeringen har döpts till SD-regeringen, trots att SD inte är med i regeringen. Men fortfarande leker de Robin Hood – ta från de rika och ge till de fattiga. De lyssnar på S som talar om ensamstående mammor och vårdpersonal. Experterna som bjuds in bekräfter enbart de åsikter som de själv vill framhålla. De lyssnar mycket på S och låter oppositionen styra vad de ska rapportera och ljuger friskt om det mesta. Däremellan håller de sig till veckotidningsjournalistiken.

Det nya fenomenet är dock den aggresiva tonen. Som idag ”att glida runt på Åkessons feta lön eller billiga räkmackor”. Risk för blått Arktis 2035! Havet kokar! Aggresiviteten då det gäller klimathotet har varit skrattretande och deras trovärdighet har sjunkit mer än vad isen har smält!

En annan sak som de påpekar är att demokratin är hotad när människor röstar höger. Men vad är egentligen demokrati? Folkstyre? Om människor väljer att rösta på högerpartier så är det väl folkvilja? Likaså om fler människor röstar på Trump. Journalister behöver inte tala om för mig att jag ska späka mig pga det sk klimathotet eller vilken sida jag ska stödja i Ryssland/Ukrainakonflikten eller Israel/Palestinakonflikten. De behöver inte övertala mig om en global uppvärmning när jag själv märker att det inte stämmer. 

Vi har kommit så långt ifrån verkligheten och med mediepropagandan att jag sällan lyssnar på den. Journalistkåren har tappat i status och har mer eller mindre blivit propagandister. Jag klarar mig utan dem! Jag vill höra sanning och ingenting annat än sanningen!



Inga kommentarer:

Att vaccinera sitt barn