onsdag 4 september 2024

Identitet och namnbyte


UTVALDA

Mitt namn och mitt utseende är en stor del av min identitet. När jag ska legitimera mig i olika sammanhang så gäller ju mitt namn, mitt personnummer och mitt utseende. I alla offentliga sammanhang måste jag ju legitimera mig. Vid bankärende, avtal, köp av kapitalvaror, flyg osv måste jag legitimera mig. Hur gör människor som byter namn och byter identitet?

En som genomgått många olika skeden är Think Pink-grundaren Bella Nilsson, vars rättegång gällande grovt miljöbrott och grovt bokföringsbrott inleddes på tisdagen. 

Sedan hon kom till Sverige på i mitten av 1980-talet har hon gjort 16 namnbyten, Efter att den nya namnlagen trädde i kraft blev namnbytena mer frekventa – i april 2022 bytte hon förnamn två gånger på samma dag. 

Hon kom till Sverige från Teheran som Isabella Khatibi Ghabagh Tappeh och just nu heter hon Fariba Vancor. 

Utan att diskutera hennes brottslighet funderar jag över namnbyte. Det måste vara jobbigt att hålla reda på sitt nuvarande namn när man byter namn vartannat eller vart tredje år! Hur klara man av folkbokföring, legitimationer, pass, körkort och liknande? Ligger det en mängd legitimationer hemma i byrålådan? Finns det en mängd bankonton i alla dessa namn? Avtal som har skrivits med olika namn – gäller de?

Själv tycker jag bara att det är jobbigt att byta namn. Jag gjorde det när jag gifte mig för över 50 år sedan. Det tog närmare 10-15 år att acceptera mitt nya efternamn. Jag förknippade det nya efternamnet med min svärmor och inte med mig själv! Det var ju en del av min identitet som försvann!

Vem av alla hennes identiteter är det nu som står åtalad för grovt miljöbrott och grovt bokföringsbrott? Är det samma identitet som har begått alla brotten? Kan Fariba Vancor dömas för något som Bella Nilsson har gjort?

Bella Nilsson alias Fariba Vancor utanför Attunda Tingsrätt.
Foto: SVEN LINDWALL

Inga kommentarer:

När bomberna kom till Kalix

 Ingen etnisk svensk från början, möjligtvis har personen bott i en flyktingförläggning? Eller är det en person som åkt till sitt hemland oc...